• El bloc tindrà habitatges d’una a tres habitacions amb uns preus de lloguer que no superaran els 600 euros, i acollirà famílies sol·licitants d’habitatge de protecció oficial.
• L’acte d’inici d’obres va comptar amb la participació de l’alcalde, Lluís Mijoler, dels presidents d’Hàbitat 3 i la Fundació Família i Benestar Social, Carme Trilla i Josep M. Puig, i de la directora de l’Agència de l’Habitatge de Catalunya, Sílvia Grau.
• El projecte ha obtingut 4,8 milions d’euros dels fons Next Generation i tindrà la màxima certificació energètica.
El segon dels tres edificis d’habitatge protegit de lloguer social que es construiran a l’Eixample Sud del Prat de Llobregat és més a prop de ser una realitat després que aquest dilluns se’n col·loqués la primera pedra. A l’acte, hi van participar l’alcalde de la localitat baixllobregatina, la directora de l’Agència de l’Habitatge de Catalunya i els presidents de les dues entitats, Hàbitat 3 i Fundació Família i Benestar Social, que desenvolupen la promoció en una solar municipal ubicat a la carretera de l’Aviació.
135 habitatges, a més de 4 locals i 144 places d’aparcament, se sumaran a l’oferta d’habitatge protegit de lloguer del Prat que, gràcies al parc públic i cooperatiu que s’incorporarà amb el nou barri, doblarà el nombre de pisos protegits, públics, cooperatius o socials, de lloguer existents actualment a la ciutat.
D’aquesta manera, el municipi fa noves passes per garantir afavorir l’accés de la ciutadania a l’habitatge digne, amb un especial focus en els col·lectius en situació de vulnerabilitat, d’acord amb el Pla Local d’Habitatge 2021-2027.
L’alcalde del Prat, Lluís Mijoler, va voler recordar que en el Pla d’Actuació Municipal es va identificar la qüestió de l’habitatge com un dels principals problemes de la societat actual i que, per això, es va decidir que calia impulsar molt el parc públic i de lloguer a la ciutat del futur. “En llocs com aquests el Prat del futur es va fent present”, va assenyalar l’alcalde Mijoler. “L’Ajuntament sol no pot donar resposta a aquesta necessitat d’habitatge, però davant de la inacció durant dècades de les diferents administracions responsables i competents en la matèria, els municipis hem d’aportar solucions als problemes dels nostres veïns i veïnes”, va afirmar el batlle.
La directora de l’Agència de l’Habitatge de Catalunya, Sívia Grau, va reconèixer “les dècades d’escassedat” en la construcció d’habitatge protegit i va agraïr la iniciativa conjunta dels promotors socials i de l’Ajuntament del Prat per revertir la situació. L’aposta de l’Ajuntament per l’habitatge social s’ha materialitzat, en aquest cas, en la cessió d’ús durant 75 anys de la parcel·la municipal de 2.320 m2 de superfície, valorada en prop de 2 milions d’euros, perquè s’hi construeixin els edificis per un valor proper als 20 milions d’euros.
El desenvolupament i gestió de la promoció estarà acompanyat per Prat Espais i correspondrà a les entitats sense afany de lucre Fundació Família i Benestar Social i Fundació Hàbitat 3, que han creat una UTE i que contribuiran al projecte amb 14,8 milions. Tal com va destacar en l’acte el president de la primera, Josep Maria Puig, gràcies a aquesta fórmula, la Fundació Família i Benestar i Família, amb més de 30 anys d’experiència en la construcció, “aportarà a la promoció la veterania i Hàbitat 3, l’expertesa en el món social i vulnerable”. En aquest sentit es va pronunciar Carme Trilla, la presidenta d’Hàbitat 3, que va subratllar que estan especialitzats, “dintre de l’àmbit social, en el més social, com les famílies més vulnerables o les que estan a les taules d’emergència”. Així mateix, va titllar el model d’“innovador” pel fet de reservar una part dels habitatges per als col·lectius més desfavorits en una promoció públicoprivada, de la qual ha volgut destacar que “d’aquí a 90 anys seguirà sent pública”. A més de disposar dels terrenys, l’UTE formada per les dues fundacions gaudirà de beneficis fiscals en la construcció d’aquesta promoció en haver estat declarada obra d’especial interès en el Ple municipal de maig.
L’obra, que va arrencar simbòlicament ahir, i que es preveu que estigui finalitzada abans de juny de 2026, suposarà la creació de dos edificis, un de planta baixa més 5 plantes i un altre de de planta baixa més set, a més d’una planta soterrani que ocuparà tota la illa i donarà aparcament a tots els habitatges dels dos edificis. El projecte preveu la creació de quatres locals i 144 places d’aparcament per a vehicles, vinculades a cada habitatges i que es pagaran a banda del lloguer de la llar, sempre que les persones inquilines estiguin interessades a fer-ne ús. A més a més, al soterrani i a les plantes baixes hi haurà també aparcaments per a bicicletes.
Llars i rendes per a famílies diverses
Per tal de donar resposta a les necessitats de famílies i persones de tota mena, la promoció de l’Eixample Sud incorporarà diferents tipus de pisos. Així, de les 135 llars, n’hi haurà 19 d’una habitació (39,47 m2 de superfície útil); 28 de dues habitacions (54,11 m2 de superfície útil) i 88 de 3 habitacions (72,76 m2 de superfície útil). Tots ells disposaran d’un bany, d’un espai de sala d’estar, menjador i cuina i d’una terrassa.
Amb l’objectiu d’afavorir l’accés a una llar als col·lectius en situació de vulnerabilitat, la meitat dels habitatge estaran qualificats amb un règim especial, fet que permet establir unes rendes encara una mica més baixes. Així, el lloguer dels d’una habitació oscil·larà entre els 260 i els 300 euros; els de dues habitacions, entre els 358 i els 405 euros; i els de tres habitacions, entre els 484 i els 548 euros. En aquest mateix sentit, el projecte preveu reservar la meitat dels habitatges per a joves i altres col·lectius, com poden ser la gent gran, persones víctimes de la violència de gènere, famílies que hagin perdut la seva llar, habitatges gestionats per fundacions socials, etc.
La promoció és beneficiària d’una subvenció de 4,8 milions d’euros provinents dels fons europeus Next Generation, un finançament que té com a objectiu promoure projectes amb caràcter innovador o sostenible. En aquest cas, els edificis que es construiran tindran la màxima certificació energètica, que s’assolirà, entre d’altres, gràcies a l’autoproducció d’energies renovables mitjançant instal·lacions fotovoltaiques i d’equips d’aerotèrmia.
Una oferta residencial assequible en creixement
El projecte de la carretera de l’Aviació no és, però, l’únic d’habitatge de pisos protegits de lloguer que es farà amb fons europeus a l’Eixample Sud. La Cooperativa Obrera de Viviendas ja està desenvolupant una promoció de 101 habitatges en una parcel·la cedida per l’Ajuntament a l’Avinguda Onze de Setembre. Així mateix fa dos setmanes s’ha publicat la licitació d’una altra promoció, en aquest cas directament de Prat Espais, que s’ubicarà al carrer Jaume Casanovas.
La previsió és que el contracte se signi a la tardor per poder començar les obres durant l’hivern. L’edifici haurà d’albergar 72 habitatges i assolir també la màxima certificació energètica. El fet que la promoció la gestioni directament l’empresa municipal Prat Espais possibilitarà que s’estableixin uns lloguers encara més baixos, que seran aproximadament de 270 euros per a les llars d’una habitació i de 350 euros per a les de dues.
Les persones interessades a accedir a aquestes promocions primer han d’inscriure’s al Registre de Sol·licitants d’Habitatge amb Protecció Oficial de Catalunya, un tràmit que es pot realitzar a les oficines o a la web de Prat Espais, i renovar anualment aquesta inscripció. Les bases específiques de la convocatòria corresponent a la promoció de la carretera de l’Aviació, amb els requisits per poder optar a un dels habitatges, es preveu que es publiquin el segon semestre de 2025 i les persones que vulguin accedir-hi hauran d’estar inscrites aquell any al registre d’habitatge.
Els contractes de lloguer que es faran a les persones adjudicatàries tindran una durada mínima de set anys. En el moment de renovació d’aquests, les famílies llogateres hauran d’acreditar que segueixen mantenint els criteris d’accés que estableixi la normativa d’habitatge de protecció oficial.
Font: Ajuntament del Prat de Llobregat