La consellera d’Educació, Anna Simó, va anunciar ahir que la Generalitat presentarà un recurs de reposició contra la suspensió del decret de règim lingüístic ordenada aquest divendres pel Tribunal Superior de Catalunya (TSJC), perquè “és impecable” d’acord amb tota la normativa

Des de Sant Andreu de la Barca, on la titular d’Educació va visitar una activitat lingüística dins del Pla Educatiu d’Entorn de la ciutat baixllobregatina, Simó va mostrar la seva “crítica més absoluta a que hi hagi jutges del TSJC que escoltin més el que digui una associació que un consens social majoritari al país”.

“A la interlocutòria es fan apreciacions que van molt més enllà de les esperables en un tribunal. S’extralimita en les seves funcions com fa temps que fa aquest tribunal”, va afegir.

La consellera Simó va lamentar que la suspensió del decret per part del TSJC tindrà una afectació “evident” en els centres que el curs vinent havien d’adaptar els seus projectes lingüístics de centre a la nova normativa.

Amb tot, va dir que confien “plenament” en la manera com s’ha redactat i que finalment es pugui implementar “per garantir la igualtat d’oportunitats que representa”.

Simó va reconèixer que la decisió del TSJC no els ha agafat per sorpresa perquè ja fa temps que alguns dels seus jutges han decidit que, sense tenir les funcions legislatives ni executives necessàries, “son ells els que han de dir com s’ha d’organitzar el sistema lingüístic a l’educació catalana”.

“Hem reclamat sempre que en la separació de poders cadascú ha de poder fer la tasca que té encomanda i la que es vol arrogar el TSJC pertoca al Parlament de Catalunya i al Govern”, va sentenciar.

La consellera va visitar el taller lingüístic que s’imparteix a Sant Andreu de la Barca de l’1 al 10 de juliol, en el marc del Pla Educatiu d’Entorn (PEE) de la ciutat

Aquest casal d’estiu gratuït té la finalitat de millorar la presència i l’ús social de la llengua catalana com a llengua compartida i de cohesió, en un marc de respecte i valoració de la diversitat lingüística. Es treballa de manera transversal per adquirir competències bàsiques mitjançant diferents disciplines: el rap, la dansa hip-hop, els jocs de llengua, els grafitis, la fotografia, el curtmetratge i la música.

Hi participen quinze joves d’entre dotze i setze anys, majoritàriament d’entorns no catalanoparlants. Alguns d’ells tenen dificultats per expressar-se oralment i són perfils valorats com a vulnerables pels instituts on estudien.

Aquests joves poden gaudir de les activitats que desenvolupen les sis empreses contractades, que són especialistes en diferents matèries o temàtiques. Cadascuna ofereix un o dos talleristes per al desenvolupament de l’activitat concreta, que s’afegeixen als monitors que exerceixen de referents de grup.

L’activitat de rap inclou una introducció al hip-hop, un petit espai de creació literària i un projecte que acaba desembocant en la interpretació d’una cançó produïda conjuntament per tot el grup de joves, amb una temàtica pactada. L’activitat de grafitis té l’objectiu de fer una pintada artística en un mur del municipi, en el qual es plasmi una paraula o una frase relacionada amb el rap creat en l’activitat anterior.

El projecte fotogràfic promou que els joves coneguin elements, monuments i llocs d’interès del municipi gràcies a la fotografia. L’activitat de jocs de llengua s’imparteix per mitjà de dinàmiques de joc en llengua catalana amb reptes motivadors i materials diversos, incloent-hi el moviment com a part del joc.

Dos talleristes especialistes en ball urbà hip-hop proposen una activitat específica de dansa i, finalment, un taller de promoció de la llengua i la disciplina artística proposa diferents activitats: la creació d’un curtmetratge; jocs de llengua amb paraules soltes, mímica i sons, i jocs de llengua amb música.

Plans educatius d’entorn

Els PEE, per definició, són propostes de cooperació educativa entre els ajuntaments i els agents educatius d’un municipi, amb l’objectiu d’aconseguir l’èxit educatiu de tot l’alumnat, especialment del més vulnerable, i millorar les seves oportunitats; tot plegat, partint de la dimensió comunitària de l’educació, per mitjà d’una xarxa d’agents educatius capaç de detectar els reptes i donar-hi resposta.

Però no només això: també representen un espai fonamental i una oportunitat per a l’aprenentatge de la llengua i la cultura catalanes des de la interacció social, especialment en entorns on el català es limita a l’àmbit formal. Suposen, per tant, una política d’equitat i cohesió social.

Actualment, hi ha 154 PEE a 136 municipis, amb una dotació total de 12,6 milions d’euros (l’any 2023) que arriben a 536.855 alumnes. El 2025, s’arribarà a 162 PEE.

Finançament

Aquests tallers es despleguen en el marc del programa PMOE PROA+, i són finançats pel Ministeri d’Educació i Formació Professional, la Generalitat de Catalunya i la Unió Europea, per mitjà del Mecanisme de Recuperació Transformació i Resiliència dels fons NextGenerationEU.

L’Ajuntament de Sant Andreu de la Barca es fa càrrec de les despeses del monitoratge de lleure. La ciutat ha rebut 73.000 euros el curs 2023-2024 per dotar el Pla Educatiu d’Entorn. Ha estat el primer curs en què n’ha tingut.

Font: ACN i Govern Generalitat

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here