Aquest dilluns, primer dia feiner del mes de setembre, El Prat de Llobregat i Gavà han començat a sancionar els vehicles no aptes per circular per la Zona de Baixes Emissions (ZBE)

Així, en els dies laborables, de dilluns a divendres de 7 a 20 hores, només s’hi pot circular amb un vehicle no contaminant o tramitant una autorització o excepció al registre metropolità.

Per contra, les sancions a furgonetes, camions i autobusos no començaran fins al 2025. Viladecans, que també tenia previst començar a aplicar les sancions, ho farà en les pròximes setmanes un cop aprovi l’ordenança, pendent d’al·legacions. Sant Boi de Llobregat, que avui s’ha sumat a la ZBE, i Cerdanyola del Vallès començaran a multar a partir de l’1 de gener de 2025.

El Prat de Llobregat, Gavà, Viladecans i Cerdanyola del Vallès es van sumar a la ZBE el passat 1 de juliol. Passats dos mesos de període informatiu, El Prat i Gavà han començat a sancionar aquest dilluns els vehicles sense distintiu ambiental que circulin pel municipi.

Tot i que Viladecans també tenia previst començar a multar avui, unes al·legacions pendents de resoldre no han permès aprovar l’ordenança corresponent i la previsió és que es comenci a multar en les properes setmanes.

Al seu torn, Sant Boi de Llobregat, que s’ha sumat aquest mes de setembre a la ZBE, començarà a sancionar els vehicles sense distintiu ambiental a partir de l’1 de gener de 2025.

ERC Viladecans presenta un plec d’al·legacions a l’Ordenança municipal de Zona de Baixes Emissions

El grup d’ERC-AM a l’Ajuntament de Viladecans ha presentat al·legacions a l’Ordenança municipal de Zona de Baixes Emissions (ZBE) per tal de “reforçar el seu caràcter social i evitar un impacte excessiu en persones i col·lectius que poden tenir dificultats a l’hora d’afrontar un canvi de vehicle”, segons expliquen ennun comunicat.

En concret, ERC centra les propostes de millora al text –aprovat inicialment durant el Ple municipal de maig– en excloure de l’obligatorietat de la ZBE a les persones grans i als professionals que necessiten el seu vehicle per dur a terme la seva activitat. També proposa l’ús de l’Indicador de Renda de Suficiència de Catalunya (IRSC) com a barem més ajustat i favorable respecte l’Indicador Públic de Renda d’Efectes Múltiples (IPREM) estatal, amb l’objectiu d’excloure de l’aplicació de la ZBE les persones amb nivells més baixos d’ingressos.

En paraules de la portaveu municipal republicana, Bàrbara Lligadas, “ens cal millorar l’aire de la ciutat, la salut de tothom i complir amb el requeriment normatiu de tenir una Zona de Baixes Emissions, però ho hem de fer amb un impacte ajustat a la situació socioeconòmica de la ciutadania”.

“Per les persones grans (majors de 70 anys) titulars de vehicles afectats davant les restriccions de circulació de la ZBE, la compra d’un nou automòbil és una dificultat important, atesa la incertesa sobre el seu futur, ja sigui per uns ingressos limitats, potencials problemes de salut o altres condicionants vinculats a l’edat”, per aquesta raó, ERC Viladecans exposa en el comunicat que considera necessari excloure aquest col·lectiu de l’afectació de la ZBE.

Els republicans també proposen autoritzar la circulació dels vehicles que son una eina de treball per a l’activitat professional de la persona titular i que han estat adquirits en els darrers 14 anys, anteriors a la data d’entrada en vigor de l’ordenança (que és el termini d’amortització dels vehicles en empreses, segons el Pla General Comptable de Viladecans). D’aquesta manera segons els republicans, s’evita un impacte excessiu de la ZBE en l’activitat professional de les persones per les quals el vehicle és una part essencial del seu negoci, i que es podrien veure amb l’obligació sobrevinguda de canviar el vehicle en un context econòmic incert.

D’altra banda, ERC afegeix que quan es plantegen mesures progressives segons els ingressos, és fonamental seguir l’indicador més acurat a la realitat de cada territori. A Catalunya existeix l’indicador de renda de suficiència (IRSC) que mesura el nivell d’ingressos mínim per viure amb dignitat i permet accedir a prestacions socials de caràcter econòmic. La darrera actualització, fixada a la Llei de pressupostos de la Generalitat del 2023, situa aquest indicador en 9.069,83€ anuals, una quantitat superior a l’establerta a l’Indicador Públic de Renta d’Efectes Múltiples (IPREM).

I asseguren que el fet que el govern de Viladecans hagi triat l’indicador estatal desmereix la realitat catalana i, sobretot, la de l’Àrea Metropolitana de Barcelona. Recentment, l’Institut d’Estudis Metropolitans ha definit que el salari de referència metropolità es situa als 1.516€ mensuals. Per això ERC sol·licita canviar un indicador per l’altre.

Finalment, els republicans també demanen suavitzar la reincidència en l’incompliment de l’ordenança per evitar castigar en excés els titulars de vehicles que només reincideixin una vegada en el termini d’un any sencer. Actualment, en aquests casos la redacció inicial del text preveu un increment d’un 30% de la sanció.

Sancions de fins a 260 euros

L’incompliment de la normativa establerta a les ordenances dels municipis afectats per la ZBE Rondes de Barcelona preveu sancions econòmiques de 200 euros. Si la infracció es comet quan la Generalitat de Catalunya ha declarat un episodi de contaminació de l’aire, l’import de la multa és de 260 euros.

Les àrees afectades en cadascun dels municipis de la ZBE es poden consultar a la web de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, on també hi ha un cercador de matrícules per saber la classificació ambiental de cada vehicle.