Ahir es va reunir la Comissió tècnica per a la millora de l’Aeroport de Barcelona, constituïda arran de l’acord entre ERC i PSC per aprovar els pressupostos 2023. Tant Zeroport com SEO Birdlife reiteren la seva oposició a la possible ampliació de l’aeroport i posen en tela de dubte la legitimitat de la resolució que pugui sorgir de la Comissió
Zeroport rebutja la comissió tècnica per a l’ampliació de l’aeroport del Prat per fraudulenta
Segons Zeroport, plataforma pel decreixement del port i l’aeroport de Barcelona, el nou govern del president Illa vol utilitzar la Comissió tècnica “per legitimar públicament i amb rigor tècnic la necessitat d’ampliar la capacitat aeroportuària de Barcelona”.
Des de la plataforma consideren “absurda i fraudulenta” aquesta comissió, ja que segons exposen en un comunicat, “no és tècnica (està formada per polítics dels Governs central i de la Generalitat), no està dotada d’un mínim rigor (les recents declaracions del secretari de Transició Ecològica així ho evidencien) i respon només a la decisió política ja presa prèviament d’ampliar la capacitat de l’aeroport”.
“És evident que aquesta comissió no assumirà la gravetat de la crisi ecològica, climàtica i energètica que vivim i, per tant, no treballarà per reduir el nombre de vols i els grans impactes del sector de l’aviació. I tampoc treballarà per mitigar les gravíssimes afectacions al Delta i al seu entorn que ha tingut i té l’aeroport, malgrat que ara es pretenguin corregir a correcuita en una operació de maquillatge davant Europa i l’opinió pública”, expliquen des de Zeroport.
“Faria bé aquesta comissió de dedicar-se a estudiar i impulsar mesures per fer decréixer l’activitat de l’aeroport del Prat. I també podria dedicar-se a estudiar com reduir la contaminació que provoca l’aeroport a l’àrea metropolitana, que afecta directament la salut de milions de persones, i com generar riquesa no destruint el Delta sinó regenerant-lo i apostant per aquest espai com un indret estratègic des del punt de vista ecològic, alimentari, hídric i de benestar social”, asseguren des de la plataforma.
Així, des de Zeroport, sentencien que “el decreixement de l’activitat aeroportuària és absolutament indispensable per fer front amb una mínima garantia als importants reptes de la crisi ambiental global i els problemes de turistització que pateix Catalunya”.
Seo Birdlife reitera la seva oposició a que l’ampliació de l’aeroport del Prat afecti l’espai protegit de La Ricarda
L’endemà de la reunió de la comissió tècnica per a l’ampliació de l’aeroport del Prat, la Societat Espanyola d’Ornitologia, Seo Birdlife, també ha reiterat la seva oposició a que l’ampliació de la infraestructura afecti l’espai protegit de la llacuna La Ricarda, formada, recorden, fa més de 300 anys de manera natural.
Sobre la comissió, tot i que comptarà segons el Govern amb ambientòlegs, l’ONG ha reclamat també que hi participin entitats ambientalistes per “avaluar amb rigor les afectacions de l’ampliació”. És per això que reclama que se’ls faci arribar l’esborrany del pla i que es tinguin en compte les seves consideracions per tal que el projecte “compti amb criteri científic”.
Davant la possibilitat de recuperar noves zones per a poblacions d’aus d’altres àrees del Delta del Llobregat com a mesura compensatòria, l’ONG considera que és una proposta que s’ha de descartar des de qualsevol punt de vista ambiental. “La Ricarda és molt més que un llistat d’espècies d’ocells, parlem d’hàbitats, ecosistemes, interrelacions i processos, no es tracta de moure una o dues peces sinó de preservar tots els seus valors”, recalca Cristina Sánchez delegada de SEO BirdLife a Catalunya.
En aquest sentit, Sánchez recorda que la llacuna de Cal Tet, creada el 2002 per a compensar els impactes ocasionats per la desviació del riu Llobregat i les darreres ampliacions de l’aeroport i del Port de Barcelona, ha provocat “greus danys” a la biodiversitat del delta i que la Comissió Europea va obrir un procediment d’infracció per no complir amb els compromisos per conservar aquest espai natural.
Font: ACN