El Ministeri de Transports ha descartat definitivament construir la variant de l’A-2 a Collbató. En una resolució sobre l’impacte ambiental de l’actuació publicada al BOE el passat 31 de gener, s’indica que el promotor de l’obra, la Direcció General de Carreteres, “tenint en compte les al·legacions rebudes durant el procediment d’informació pública”, redueix l’abast de les actuacions al tram comprés entre els quilòmetres 550,6 i el 562,5 de la via (Igualada-Castellolí).

L’actuació inicialment prevista, la que comportava fer una variant a Collbató, era entre els quilòmetres 550,6 i el 585,5 (Igualada-Martorell). En les pròximes setmanes hi ha reunions previstes a Madrid amb alcaldes de la zona per buscar alternatives a la variant.

Com s’explica en la resolució publicada al BOE, durant el període d’informació pública de l’avantprojecte es van presentar 878 al·legacions, la majoria presentades per veïns i entitats de Collbató qüestionant la concepció global del traçat.

Concretament, s’oposaven a l’afectació del projecte en centenars d’hectàrees de sòls agrícola i forestal del municipi i sobre la urbanització de Can Dalmases.

En un comunicat, l’Ajuntament de Collbató explica que se’ls va comunicar la decisió de renunciar a fer la variant en una reunió on les diferents parts es van emplaçar a seguir negociant per buscar alternatives.

En aquest sentit, aquesta mateixa setmana el director general de Carreteres es reunirà amb alcaldes de l’Anoia i també està prevista una reunió amb l’alcaldessa de Collbató, Gemma Rodríguez.

Des de Collbató es defensa la necessitat de “millorar la capacitat” de l’autovia l’A-2 i recorden que s’està treballant amb el Ministeri de Transports la seva ampliació “tenint com a prioritat la integració urbana de l’autovia i la mínima afectació als veïns i veïnes del municipi”.

Reaccions polítiques

ERC Collbató ha fet public en un comunicat que es congratulen d’aquesta resolució “que posa punt i final a un problema que va ocasionar una forta preocupació als veïns de Collbató i de municipis veïns. Des de l’anterior equip de govern ERC-GIC, i després de diverses reunions amb el Delegació de Carreteres a Catalunya i d’un complert informe jurídic i tècnic contrari al projecte, vam fer entendre al Ministeri que l’impacte que suposaria aquesta variant, mediambientalment i socialment, no era assumible per la nostra població”.

Els republicans expliquen també que com a alternativa ells sempre han defensat “el soterrament de l’A2 al pas per Collbató, projecte que actualment es troba ja en fase d’estudi i del que s’han fet ja els primers plànols de treball, i pel qual l’Ajuntament de Collbató hauria de lluitar per la seva consecució amb la mateixa força que es va fer per tombar la variant”.

Font: ACN. Imatge: Ajuntament de Collbató